Sinds 2012 geef ik cursussen Japanse houtsnede in eigen atelier. ‘Japans’ verwijst naar de druktechniek, waarbij geen drukpers gebruikt wordt, maar een baren, een platrond wrijfinstrument. De handmatige techniek om met waterverven en inkt houtsneden te drukken en het snijden met verschillende soorten messen heb ik tijdens een artist in residence in Japan (Nagasawa Art Park op het eiland Awaji) in 2002 geleerd van Hiroki Satake (algemene inleiding), Shoichi Kitamura (snijden) en Shinkichi Numabe (drukken). Sindsdien heb ik een aantal prenten gesneden en gedrukt in kleine oplagen. De grootste oplagen die ik gedrukt heb (ca. 220) zijn de kleine houtsneden ‘Konijn’ en ‘Draak’, die ik begin 2011 en 2012 als Nieuwjaarswens aan mijn relaties stuurde.

Sinds 2002 heb ik verschillende workshops en demonstraties gegeven, o.a. in de Kunstuitleen Utrecht (2003), Maison Tajerrashti, Parijs (2004), Grafisch werkcentrum Amsterdam (2005) en Amsterdams Grafisch Atelier (2008 en 2012).

Samen met andere kunstenaars die de techniek van moku hanga beoefenen heb ik enkele malen deelgenomen aan de tweejaarlijkse internationale grafiekconferentie ‘Impact’, om in woord en beeld de schoonheid en techniek van deze vorm van houtsnede te verbreiden. In 2007 brachten wij als ‘Nagasawa Ten’ de portfolio ‘A Time and a Place’ uit (Impact 5 Tallinn, Estonia) en in 2009 – inmiddels waren wij aangegroeid tot Nagasawa 12 – de portfolio ‘Surimono International; woodblock & poetry’, met 12 geschenkprenten in een kleine oplage van 18 (Impact 6 Bristol, UK).  In 2011 heb ik veel nieuwe houtsnedekunstenaars leren kennen tijdens de eerste internationale moku hanga conferentie, georganiseerd in Kyoto en Awaji, Japan. Dat was tevens een gelegenheid mijn kennis over werkwijze en gereedschap te verdiepen in het land van oorsprong en om enkele nieuwe presentatietechnieken te leren kennen: het verlijmen van tekeningen en prenten op dun stevig ‘rugpapier’ (ura uchi) en het maken van kleine kamerschermen (byobu), met een speciale techniek om papieren ‘scharnieren’ te maken.
In 2014 werd de tweede moku hanga conferentie georganiseerd in Tokyo; ook daarvoor had ik, samen met collega Michael Reed uit Nieuw Zeeland, een portfolio georganiseerd, ditmaal over sneeuw. De Nagasawa-groep was aangegroeid tot 14 deelnemers.

De foto’s hier geven een indruk van een recente cursus en de gereedschappen en materialen in het atelier: cursisten snijden en drukken een houtsnede.